Relacje uczestników mobilności realizowanych w ramach programu Erasmus+
Izabela Gorzelańczyk-Nowak – nauczyciel języka polskiego i wychowawca klasy V Dlaczego zdecydowała się Pani wziąć udział w projekcie Erasmus+? Udział w projekcie Erasmus+ pozwolił mi zdobyć nowe doświadczenia i poszerzyć wiedzę. Podnoszenie swoich kwalifikacji zawodowych jest dla mnie bardzo ważne. Erasmus+ kojarzy mi się przede wszystkim z rozwojem. Program daje szanse na udział w niezwykłych szkoleniach, wymianę doświadczeń między nauczycielami, podróżowanie, poznawanie różnych zakątków świata. Z pewnością swoje umiejętności i zdobytą wiedzę wykorzystam w mojej pracy zawodowej. Czego nauczyła się Pani podczas kursu? Uczestniczyłam w czterech szkoleniach Erasmus+. Podczas „Intensywnego kursu języka angielskiego”, który odbył się w Palermo (Włochy) podniosłam swoje umiejętności porozumiewania się w obcym języku, a po kursie rozpoczęłam pracę nad projektem eTwinning. To było niezwykłe wyzwanie i przygoda dla uczniów. Kurs pt. „Wprowadzenie uczenia się opartego na projektach w klasie”, który odbył się w Puerto de la Cruz (teneryfa, Hiszpania), pozwolił mi poznać nowoczesna metodę pracy z dziećmi – PBL (Project Based Learning). Nowe umiejętności sprawiły, że w szkole został zrealizowany pierwszy projekt PBL o Fryderyku Chopinie, a później jeszcze jeden dotyczący majowych świąt. Szkolenie pt. „Specjalnie potrzeby uczniów – praktyki i polityki w Europie”, które odbyło się w Soverato (Włochy), było dla mnie cennym doświadczeniem. Dowiedział się, w jaki sposób organizować proces edukacyjny na świeżym powietrzu i jak wspierać uczniów ze specjalnymi potrzebami podczas lekcji. Wprowadziłam nowe metody do codziennej pracy. Podczas kursu pt. „Innowacyjne metody nauczania”, który odbył się w Puerto de la Cruz (Teneryfa, Hiszpania) poznałam nowe aplikacje i nowoczesne metody nauczania. Projekt Erasmus+ pozwolił mi poszerzyć horyzonty. Poznałam innowacyjne metody i techniki nauczania oraz nauczycieli z innych krajów. To była doskonała okazja do wymiany doświadczeń i rozwoju kompetencji zawodowych. W jaki sposób nabyta wiedza i umiejętności przydadzą się w Pani codziennej pracy w szkole? Nowe metody i narzędzia wykorzystuje w codziennej pracy. Dzielę się swoimi doświadczeniami z innymi nauczycielami i zachęcam ich do wykorzystywania innowacyjnych metod podczas lekcji.
Ksenia Duszyńska – nauczyciel języka angielskiego i wychowawca klas VII-VIII Dlaczego zdecydowała się Pani wziąć udział w projekcie Erasmus+? Zdecydowałam się wziąć udział w projekcie Erasmus+ ponieważ uważam, że jest to doskonała okazja aby zdobyć nowe doświadczenia i poszerzyć swoje horyzonty. Program daje szanse na podróżowanie, zdobycie nowych znajomości, poznawanie kultury i tradycji krajów partnerskich. Mam nadzieję, że zdobytą wiedzę, znajomości będę mogła wykorzystać w mojej pracy zawodowej. Czego nauczyła się Pani podczas kursu? Uczestniczyłam w dwóch szkoleniach Erasmus+ tj. „Specjalnie potrzeby uczniów – praktyki i polityki w Europie” Soverato oraz „ Innowacyjne metody nauczania” Teneryfa. W trakcie kursów poznałam interesujących ludzi, którzy w bardzo ciekawy sposób przedstawili mi historię i kulturę regionu. Poznałam innowacyjne metody i techniki nauczania, które zamierzam wykorzystać w mojej pracy zawodowej. Miałam możliwość obserwować prace kolegów i koleżanek z krajów partnerskich tj. uczestniczyłam w zajęciach z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Uczestnictwo w tych kursach wpłynęło na rozwój moich kompetencji zawodowych. W jaki sposób nabyta wiedza i umiejętności przydadzą się w Pani codziennej pracy w szkole? Przede wszystkim poznałam nowe narzędzia i aplikacje, które wykorzystam w mojej codziennej pracy. Mam także zamiar dzielić się zdobytą wiedzą z kolegami i koleżankami w pracy.
Ewa Zawal - nauczycielka historii i wiedzy o społeczeństwie Dlaczego zdecydowała się Pani wziąć udział w projekcie Erasmus+? Zdecydowałam się wziąć udział w projekcie Erasmus +, ponieważ zainteresowała mnie tematyka kursu. Umiejętności miękkie, kreatywność oraz inne kompetencje przydatne w mojej dalszej pracy jako nauczyciela historii i wiedzy o społeczeństwie. Czego nauczyła się Pani podczas kursu? W czasie kursu poznałam różne techniki i sposoby rozwiązywania problemów z wykorzystaniem technologii komputerowej i nie tylko (wizualizacje , prezentacje, gry integracyjne, aplikacje, uczenie się metodą projektu ) ; dowiedziałam się , co wpływa na motywację i kreatywność uczniów i nauczycieli, na czym polegają konstruktywne informacje zwrotne , które przyczyniają się do poczucia psychologicznego bezpieczeństwa i w rezultacie większej odwagi w podejmowaniu wyzwań. W jaki sposób nabyta wiedza i umiejętności przydadzą się w Pani codziennej pracy w szkole? W swojej pracy zamierzam wykorzystywać różne narzędzia poznane na kursie, a większa świadomość tego, co wpływa na motywację i jej brak pomoże mi w lepszej komunikacji z uczniami.
Małgorzata Przybylska – nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej i pedagog szkolny. Dlaczego zdecydowała się Pani wziąć udział w projekcie Erasmus+? Zdecydowałam się wziąć udział w projekcie Erasmus+, ponieważ daje on możliwość rozwoju, otwiera nowe możliwości. Oprócz tego projekt stwarza możliwość podróżowania, poznawania nowych ludzi, innych kultur, zwyczajów i tradycji krajów europejskich. Mam nadzieję, że zdobytą wiedzę i doświadczenia będę mogła wykorzystać w pracy zawodowej oraz w życiu osobistym. Czego nauczyła się Pani podczas kursu? Uczestniczyłam w trzech szkoleniach Erasmus+ tj. „Intensywny kurs języka angielskiego”, który się odbył w Palermo, następnie „Wprowadzenie uczenia się opartego na projektach w klasie” w Puerto de la Cruz (Teneryfa) oraz „Specjalne potrzeby uczniów – praktyki i polityki w Europie” w Soverato we Włoszech. Każde z tych szkoleń było inne i pozwalało poszerzyć i wzbogacić inne wiadomości i umiejętności. Pierwszy kurs podniósł umiejętność porozumiewania się w języku angielskim. Na kolejnym poznałam nową metodę pracy z uczniami PBL, czyli praca na projektach w klasie, natomiast ostatnie szkolenie dotyczące specjalnych potrzeb uczniów. Pokazało mi, jak nową wiedzę przekazywać i stosować w działaniu praktycznym, jak uczyć wychodząc poza mury szkoły oraz jak wspierać dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w ich codziennym życiu, nie tylko szkolnym. Poznałam nowe metody i techniki pracy w szkole. Odbyte szkolenia dały mi możliwość podniesienia moich wiadomości i umiejętności oraz pozwoliły podnieść moje kompetencje zawodowe i wzbogaciły mnie o nowe doświadczenia. W jaki sposób nabyta wiedza i umiejętności przydadzą się w Pani codziennej pracy w szkole? W codziennej pracy w szkole wykorzystuję nowoczesne metody pracy, które poznałam na szkoleniach. Dzielę się swoimi doświadczeniami z innymi nauczycielami w szkole.
Justyna Gigiel - nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej i logopeda szkolny Dlaczego zdecydowała się Pani wziąć udział w projekcie Erasmus+? Zdecydowałam się na udział w projekcie, ponieważ chciałam spróbować czegoś nowego i podszkolić język angielski, a udział w projekcie Erasmus + był idealną okazją, żeby to zrobić. Czego nauczyła się Pani podczas kursu? Doskonaliłam znajomość języka angielskiego. Pracując w międzynarodowej grupie nauczycieli miałam okazję dokonać wymiany doświadczeń zawodowych, a przede wszystkim wzbogacić swój warsztat pracy o nowe pomysły i inspiracje. W jaki sposób nabyta wiedza i umiejętności przydadzą się w Pani codziennej pracy w szkole? Poznałam wiele nowych narzędzi i programów, które wykorzystuję podczas zajęć. Wiedza i umiejętności zdobyte na kursie podwyższą atrakcyjność i efektywności lekcji, wpłyną na większe zaangażowanie i motywację uczniów, stworzą lepsze warunki do pracy.
Lidia Soszyńska – dyrektor szkoły, nauczyciel muzyki Dlaczego zdecydowała się Pani wziąć udział w projekcie Erasmus+? Zdecydowałam się wziąć udział w projekcie Erasmus+ z kilku powodów, które były dla mnie niezwykle istotne zarówno w kontekście zawodowym, jak i osobistym. Chciałam przede wszystkim poszerzyć swoje kompetencje dydaktyczne i pedagogiczne, aby móc oferować swoim uczniom jeszcze lepszą jakość nauczania. Erasmus+ oferuje szeroki wachlarz szkoleń i kursów, które są dostosowane do potrzeb nauczycieli. Byłam zainteresowana nowoczesnymi metodami nauczania oraz narzędziami, które mogłyby uczynić moje lekcje bardziej angażującymi i skutecznymi. Udział w projekcie dał mi możliwość poznania i wdrożenia innowacyjnych praktyk edukacyjnych. Chciałam nawiązać kontakt z nauczycielami z innych krajów, aby wymieniać się doświadczeniami, pomysłami i najlepszymi praktykami. Taka współpraca międzynarodowa jest niezwykle cenna i inspirująca. Projekt Erasmus+ dawał mi szansę na doskonalenie umiejętności językowych, co jest kluczowe w dzisiejszym globalnym świecie. Zależało mi na lepszym zrozumieniu i docenieniu różnorodności kulturowej. Wiedza ta jest nieoceniona w pracy w zróżnicowanym środowisku szkolnym. Chciałam również rozwijać swoją kreatywność i innowacyjność, aby móc wprowadzać nowe, świeże pomysły do swojej pracy. Udział w projekcie pozwolił mi na zdobycie inspiracji i narzędzi do twórczego podejścia do nauczania. Uczestnictwo w projekcie Erasmus+ było dla mnie również motywacją do dalszego samorozwoju. Chciałam wciąż się uczyć, rozwijać i doskonalić swoje umiejętności, aby być jak najlepszym nauczycielem. To także okazja do podróżowania, poznawania nowych krajów i kultur. To doświadczenie wzbogaca zarówno zawodowo, jak i osobowo. Te powody sprawiły, że zdecydowałam się na udział w projekcie Erasmus+. Była to dla mnie niezwykła szansa na rozwój, zarówno jako nauczyciela, jak i osoby, która pragnie nieustannie się rozwijać i doskonalić swoje umiejętności. Czego nauczyła się Pani podczas kursu? Podczas kursu ERASMUS+ nauczyłam się wielu wartościowych rzeczy, które znacząco wpłynęły na moją pracę w szkole. Poznałam nowoczesne i kreatywne techniki dydaktyczne, które mogę wykorzystać w codziennej pracy, aby uczynić lekcje bardziej angażującymi i efektywnymi. Zyskałam umiejętność korzystania z różnych narzędzi cyfrowych i platform edukacyjnych, co pozwala na wzbogacenie procesu nauczania. Kurs umożliwił mi nawiązanie kontaktów z nauczycielami z innych krajów, co pozwala na wymianę doświadczeń, najlepszych praktyk oraz pomysłów na prowadzenie zajęć. Nauczyłam się, jak planować, realizować i oceniać projekty edukacyjne, co jest kluczowe w pracy nad większymi inicjatywami szkolnymi i współpracą międzynarodową. Zdobyłam wiedzę na temat różnorodności kulturowej oraz umiejętności niezbędne do pracy w zróżnicowanym środowisku, co pomaga w lepszym zrozumieniu i wspieraniu uczniów z różnych środowisk. Kurs pozwolił mi na doskonalenie umiejętności językowych, co jest nieocenione w pracy nauczyciela oraz w komunikacji z uczniami i ich rodzicami. Nauczyłam się, jak stosować kreatywne metody w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych oraz jak inspirować uczniów do myślenia nieszablonowego. Ponadto, udział w czterech zagranicznych kursach nauczył mnie lepiej pokonywać stres oraz radzić sobie w trudnych i nietypowych sytuacjach, m.in. z podejmowaniem inicjatywy, umiejętnością pracy w zespole czy większą otwartością. Nauczyłam się w większym zakresie wykorzystywać multimedia i aplikacje cyfrowe do angażowania uczniów w proces uczenia się. Doceniłam i częściej prowadzę zajęcia na świeżym powietrzu. Bardziej świadomie pomagam uczniom ze specjalnymi potrzebami i stosuję na lekcjach ćwiczenia integrujące grupę. Wspieram motywację i kreatywność uczniów poprzez uczenie oparte na doświadczeniu. Udział w kursie był dla mnie inspiracją do dalszego rozwoju zawodowego i osobistego, co przekłada się na większą motywację do pracy i lepsze wyniki w nauczaniu. W jaki sposób nabyta wiedza i umiejętności przydadzą się w Pani codziennej pracy w szkole? Dzięki zdobytej wiedzy mogę lepiej przygotowywać lekcje, dostosowywać metody nauczania do potrzeb uczniów i korzystać z nowoczesnych narzędzi edukacyjnych. Zrozumienie psychologii dzieci i młodzieży pozwala mi lepiej motywować uczniów do nauki, rozwiązywać konflikty i wspierać ich rozwój emocjonalny. Wiedza na temat specjalnych potrzeb edukacyjnych ułatwia mi dostosowywać materiały i metody nauczania do indywidualnych potrzeb uczniów. Rozwijanie własnych umiejętności kreatywnych daje możliwość wprowadzać nowe, ciekawe metody nauczania, które zachęcają uczniów do aktywnego udziału w lekcjach. Ciągłe zdobywanie nowej wiedzy i umiejętności umożliwia mi rozwijanie własnych kompetencji zawodowych, co przekłada się na wyższą jakość nauczania i lepsze wyniki uczniów. Wszystkie te aspekty przyczyniają się do stworzenia efektywnego i inspirującego środowiska nauczania, które sprzyja wszechstronnemu rozwojowi uczniów.
Monika Matyjasik - nauczyciel plastyki, religii, wychowawca klasy VI Dlaczego zdecydowała się Pani wziąć udział w projekcie Erasmus+? Zdecydowałam się wziąć udział w projekcie Erasmus+ ponieważ dzięki temu miałam możliwość podróżowania, odkrywania nowych miejsc i poznawania ciekawych ludzi. A w tak doskonałych okolicznościach, mogłam rozwijać swoje umiejętności zawodowe oraz językowe, wzbogacić warsztat pracy o nowe techniki i narzędzia. Znacząca była chęć poznania nauczycieli uczących w innych szkołach europejskich i wymiana doświadczeń zawodowych. Czego nauczyła się Pani podczas kursu? Brałam udział w trzech szkoleniach Erasmus+. Pierwsze w Palermo (Sycylia, Włochy)- „Intensywny kurs języka angielskiego”, podczas którego intensywnie pokonywałam swoje bariery językowe, ćwiczyłam umiejętności komunikowania się. Drugie szkolenie w Soverato (Włochy)- „Specjalne potrzeby uczniów – praktyki i polityki w Europie”. Bardzo cenne dla mnie doświadczenie ze względu na możliwość obserwacji i uczestniczenia w zajęciach we włoskiej szkole. Poznałam wiele metod wspierania i nauczania dzieci ze specjalnymi potrzebami. Kolejne szkolenie miało miejsce w Puerto de la Cruz (Teneryfa, Hiszpania), gdzie poznałam nowoczesne metody pracy w grupie, z wykorzystaniem różnych narzędzi, a także nowe aplikacje, które zamierzam wykorzystać w codziennej pracy z uczniami. W jaki sposób nabyta wiedza i umiejętności przydadzą się w Pani codziennej pracy w szkole? Owoce pracy w tym projekcie posłużą zarówno szkole jak i mnie samej. Podzielę się nabytą wiedzą z innymi nauczycielami. Wprowadzę poznane techniki nauczania na prowadzonych przez siebie lekcjach. Wykorzystam poznane narzędzia oraz aplikacje podczas pracy z uczniami.
Joanna Baczyńska - nauczyciel matematyki Dlaczego zdecydowała się Pani wziąć udział w projekcie Erasmus +? W projekcie Erasmus + zdecydowałam się wziąć udział w celu podniesienia swoich kwalifikacji, zdobycia nowych doświadczeń, poznania kultury i tradycji innych krajów oraz nawiązania nowych kontaktów. Chciałabym także uzupełnić swoją dotychczasową wiedzę lub nabyć nowych umiejętności. Czego nauczyła się Pani podczas kursu? Udział w szkoleniu przyczynił się do przełamania własnych barier językowych, do wzbogacenia słownictwa potrzebnego do porozumiewania się w języku angielskim. Poznałam innowacyjne metody do pracy z dziećmi, które mogą rozbudzić ich kreatywność i chęć do nauki. Poznałam kulturę i tradycje innych krajów. Wzbogaciłam wiedzę na temat ich flory i fauny. W jaki sposób nabyta wiedza i umiejętności przydadzą się w Pani codziennej pracy w szkole? Nabyta wiedza i umiejętności przydadzą się do tworzenia pomysłów na ciekawe lekcje, dzięki którym uczniowie angażują się w działania na lekcji, chętnie biorą w nich udział, co powoduje lepsze zapamiętanie nowego materiału. Poznane metody i narzędzia pracy przydadzą się w pracy również z uczniami ze specjalnymi potrzebami. Wiem jak reagować na ich zachowanie, jak traktować ich w procesie nauczania uwzględniając ich predyspozycje i zainteresowania. Zdobyte doświadczenia pomogły mi lepiej pokonywać stres oraz radzić sobie w nietypowych, trudnych sytuacjach.
Justyna Zaradzka-Pawlak – nauczyciel wspomagający, pedagog specjalny Wyjazd do Soverato był moim pierwszym szkoleniem zagranicznym, więc od początku wzbudzał we mnie dużą ekscytację. Wszystkie wykłady i zajęcia praktyczne odbywały się w języku angielskim co było dla mnie dużym osobistym wyzwaniem. Podczas wykładów w Villi Gabriela zdobyłam wiele wiedzy na temat metod pracy oraz statystyk co do nauczania uczniów ze specyficznymi potrzebami w skali Europy. W trakcie mobilności poznałam wielu nauczycieli, którzy pochodzili z innych krajów (Niemcy, Estonia, Słowacja, Czechy, …) i opowiadali jak edukacja wygląda w ich szkołach. Podczas wymiany doświadczeń dostrzegaliśmy wiele różnic i podobieństw. Zdobywając wiedzę w plenerze aktywnie, poprzez działanie poznawałam nowe sposoby przekazywania wiedzy, które bardzo pozytywnie i trwale zapisały się w mojej pamięci. Zwiedzaliśmy antyczne miasto, centrum Soverato, targ rybny, ogród Botaniczny itp. Obecnie chętnie wykorzystuję w pracy zawodowej. Największe wrażenie wywarło na mnie zwiedzanie szkół. Miałam okazje zapoznać się z budynkiem, systemem pracy, zobaczyć prowadzone lekcje, porozmawiać z nauczycielkami, przejrzeć ćwiczenia i zeszyty uczniów. To było niesamowite przeżycie, które przez wiele godzin omawiałam z nauczycielami będącymi ze mną na tej mobilności. Wyjazd okazał się bardzo owocny zawodowo i przyniósł mi wiele osobistych wspomnień, gdyż Soverato i jego okolice, które zwiedzaliśmy kształtując w sobie potrzebę nauki w plenerze, były przepiękne. Codziennie po wykładach i warsztatach omawiałyśmy z nauczycielami zdobytą wiedzę co dało mi kilka spojrzeń na poruszane w ciągu dnia tematy i czasem zmieniało moje poglądy. Nauka w Soverato była dla wspaniałym doświadczeniem za które jestem bardzo wdzięczna.
Anna Poleska - nauczyciel wychowania przedszkolnego oraz świetlicy szkolnej Czego nauczyła się Pani podczas kursu? W trakcie kursu, który odbył się na Teneryfia, nauczyłam się jak zachęcić uczniów do zdobywania wiedzy w nowoczesny sposób. Poznałam metodę PBL, która angażuje każdego ucznia w proces nauczania. Nauczyłam się krok po kroku jak przeprowadzić projekt w klasie, poprzez zastosowanie 5 najważniejszych komponentów PBL. Dowiedziałam się w jaki sposób pokierować i wspierać uczniów w jego realizacji. Nauczyłam się wykorzystywać narzędzia i aplikacje internetowe np. Mentimeter. W jaki sposób nabyta wiedza i umiejętności przydadzą się w Pani codziennej pracy w szkole? Uważam, że zdobyta wiedza oraz umiejętności przydadzą mi się w codziennej pracy. Na kursie poznałam wiele nowych narzędzi i aplikacji, które wykorzystam na moich zajęciach. Podczas kursu przygotowałam plan lekcji z wykorzystaniem metody PBL oraz zaprezentowałam go innym uczestnikom kursu. Stąd wiedzę praktyczną, będę mogła wykorzystać na lekcji w swojej szkole. Ciekawe metody i techniki pracy z uczniami z którymi zapoznałam się podczas kursu, znacząco wpłyną na atrakcyjność prowadzonych przeze mnie zajęć.